Monday, August 5, 2019

AYAT 2

Dan Gunung Tursina,


TAFSIRAN AYAT

Ia adalah nama bukit, tempat sewaktu Allah SWT berfirman kepada Nabi Musa. Erti lafal Siiniina ialah yang dibarkahi atau yang baik kerana memiliki banyak pohon yang menghasilkan buah.

Dimanakah Letaknya Bukit Tursina?

Sejumlah ahli tafsir pun berbeda pendapat mengnenai perkara diatas tetapi hampir semua ahli tafsir menyepakati bahawa Bukit Tursina adalah bukit saat Musa menerima wahyu dari Allah. Namun mereka berbeza pendapat dalam memutuskan letak Bukit Tursina tersebut.

Lokasi Pertama
Sejumlah ahli tafsir meyakini bahawa Bukit Tursina sebagaimana yang disebutkan dalam ayat diatas berada di wilayah Mesir yang lokasinya berada di Gunung Munajah, disisi Gunung Musa. Lokasi ini dikaitkan dengan keberadaan Semenanjung Sinai. Pendapat ini di dukung oleh Sayyid Quthb dalam tafsirnya Fi Zhilal al-Quran. Menurut Quthb, Tursina atau Sinai itu adalah gunung tempat Musa dipanggil berdialog dengan Allah SWT.

Dalam versi ini pula, banyak pihak yang meyakini bahawa daerah Mesir adalah tempat yang disebut sebagai Tursina kerana di daerah ini terdapat sebuah patung anak lembu. Peristiwa yang dikaitkan dengan Samiri iaitu salah seorang pengikut Nabi Muasa yang khianat.

Lokasi Kedua
Mengutip pendapat Muhammad bin Abdul Mun'im al-Himyari dalam bukunya Al-Raudh al-Mi'thar fi Khabari al-Aqthar, Syauqi Abu Khalil dalam Atlas Hadis menyatakan bahawa Tursina adalah bukit yang terletak di baratdaya Syam. Disini, Allah SWT berbicara secara langsung dengan nabi Musa as.

Ar-Razi dalam tafsirnya menyebutkan, banyak dalil yang menguatkan pendapat bahawa yang dimaksudkan Thuur Siniin adalah bukit di Baitul Maqdis. Diantara pendapat yang disebutkan Ar-Razi adalah mufassir seperti Qatadah dan al-Kalibi yang menyatakan kata Thuur Siniin adalah bukit yang ada pepohonannya dan berbuah. Apakah ini adalah Sinai, Mesir?" Kalau memang ya, tentu tidak seorang pun yang membantahnya," kata Sami bin Abdullah al-Maghluts dalam bukunya Atlas Sejarah Nabi dan Rasul.

Menurut Sami, justeru yang dimaksudkan dalam ayat itu adalah Tursina, bukit di Baitul Maqdis. ia mengutip ayat berikut,
"Dan pohon kayu yang keluar dari Tursina (pohon zaitun) yang menghasilkan minyak dan menjadi makanan bagi orang-orang yang makan." (Al-Mu'minun [23] :20)

Ayat ini, kata Sami mengikat dan menghimpun dengan kuat antara Tursina dan hasil bumi serta tumbuh-tumbuhan penghasil minyak bagi orang yang makan. Sementara itu, lanjutnya di Sinai (Mesir) tidak adda pohon zaitun yang mampu menghasilkan buah, apalagi untuk mengeluarkan minyak.

Menurut dia, ayat 20 surah Al-Mu'minun [23] dan ayat 1-3 surah At-Tiin itu merujuk pada tanah suci di Palestin. Di Palestin, jelas Sami terdapat banyak pohon zaitun yang terus berproduksi di sepanjang tahun sehingga penduduk sekitar baitul Maqdis menamakannya dengan "Bukit Zaitun) dan Allah SWT telah berseru kepada Musa di tempat yang dibarkahi di sisi bukit.

Hal ini senada diungkapkan oleh Shalahuddin Ibrahim Abu 'Arafah seorang ulama asal Palestin. Menurutnya, Bukit Tursina adalah tempat yang dibarkahi yakni Palestin sebagaimana surah Al-Isra'[17] ayat 1 yang menceritakan peristiwa Isra dan Mi'raj nabi Muhammad SAW.

Lokasi 3
Bukit Tursina adalah bukit yang ada disebelah selatan Nablus (Palestin) atau yang dinamakan Jurzayem. Pendapat ini merujuk pada Bangsa Kan'an yang membangunkan Kota Nublus dan menamakannya Syukaim iaitu nama yang diubah oleh bangsa Ibrani pertama menjadi Syukhaim, tempat tersebarnya kaum Yahudi dari Samiri. Dan mereka adalah kaum yang meyakini lima kitab Perjanjian Lama serta mempercayai bahawa tempat suci Yahudi terletak di Bukit Thur, iaitu sebelah selatan Nablus.
Mount of Olives adalah pergunungan di timur Yerusalem dengan 3 puncak yang membentang dari utara ke selatan. Puncak tertinggi At-Tur (818 meter). Dinamai demikian kerana perkebunan Zaitun yang pernah ada dilerengnya. Bukit ini mempunyai hubungan sejarah dengan agama Yahudi, Kristen dan juga Islam.
Mount of Olives (before 1899)




No comments:

Post a Comment