Monday, August 5, 2019

AYAT 4

Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya).

TAFSIRAN AYAT

Ayat diatas seharusnya menjadi renungan buat kita. Sungguh kenyataannya terpampang di hadapan mata. Alangkah sempurna penciptaannya dan alangkah indahnya. lalu pernahkah kita memikirkan dari mana kita diciptakan dan bagaimana tahap-tahap ciptaannya?

Allah telah menciptakan manusia dalam bentuk yang paling sempurna, tegak, lengkap dengan akal dan fikirannya. Demikian pendapat Ibnu Abbas, Mujahis dan Qatadah. Adapula yang mengatakan bahawa yang dimaksudkan adalah sisi ruhani manusia dan bukan fizikalnya. Dengan sisi rohani, manusia diperintahkan untuk beribadah dan mencapai tingkatan yang mulia.

Allah yang Maha Agung telah mengangkat manusia menjadi makhluk yang mulia dan memberi gelaran yang terbaik. Pangkat terbaik dan mengatasi gelaran atau pangkat yang diberikan oleh manusia. Pangkat dan gelaran terbaik itu selain para Nabi dan Rasul adalah muslim dan kemuliaan yang paling mulia adalah manusia yang paling bertaqwa disisi Allah yang Maha Agung.

No comments:

Post a Comment